Hjem > Blog

Træning kan forlænge levetiden

Af: Redaktionen - 20. august 2018 13:10 272

Træning kan forlænge levetiden

Når man afslutter sin karriere på arbejdsmarkedet og træder ind i pensionistårene, begynder mange at skænke flere tanker til overvejelserne omkring liv og død. Nogle er helt afklarede, mens andre gennemfører drastiske livsstilsforandringer for at forlænge levetiden. I langt de fleste tilfælde kan forholdsvis små ændringer i livsstilen føje flere år til den gennemsnitlige levetid. I denne artikel kan du læse mere om, hvordan træning og andre faktorer kan forlænge levetiden.

 

Træning og helbred

Træning, motion og en generel aktiv hverdag har positiv indflydelse på helbredet. Først og fremmest viser undersøgelser, at daglig motion har positiv indvirkning på både humør og energiniveau. Man får altså mere energi af at bruge energi. Dernæst fremkommer også en positiv mental effekt af at føle, at man har gjort noget for at holde sig sund. Træning har selvfølgelig også en lang række af fysiske positive effekter, hvor både muskler og led styrkes.

 

Træning og motion forebygger også og lang række af livsstilssygdomme såsom diabetes. Det skyldes først og fremmest, at risikoen for overvægt falder, hvis man har en aktiv hverdag. Dernæst stimuleres blodomløbet gennem motion, hvilket styrker immunforsvaret og sikrer, at man bedre kan bekæmpe alle sygdomme. Risikoen for at blive ramt af eksempelvis forkølelse mindskes heraf og varigheden af forkølelsen vil ligeledes reduceres. Det skal understreges, at man kommer langt i processen med at forbedre sin sundhed, ved blot at gå en tur eller være aktiv 30 minutter hver dag.

 

Kost og helbred

Udover træning har kost også stor indflydelse på helbredet og dermed levetiden. Det er vigtigt at følge en nogenlunde korrekt fordeling i indtaget af fedt, kulhydrater og protein for at sikre, at kroppen har tilstrækkeligt brændstof til at fungere optimalt. Dette kan langt hen af vejen sikres ved at spise en sund og varieret kost, hvor man har en god fordeling af kød og grøntsager.

 

Udover den primære kost, er det også vigtigt at få tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler til at dække kroppens behov. Mange ældre får ikke dækket de fulde behov gennem kosten, hvilket betyder at flere kan drage stor fordel af at supplere med kosttilskud i dagligdagen.

 

Usunde vaner

Det sidste punkt som har stor indflydelse på levetiden er usunde vaner. Rygning eller for højt indtag af alkohol er nogle af de største aktører når det kommer til årsager til alvorlige sygdomme, der i værste fald kan føre til død. Der findes mange samfundsmæssige initiativer, der skal hjælpe enhver person med rygestop eller alkoholafvænning. Dette skyldes både, at man fra et samfundsmæssigt perspektiv gerne vil tage ansvar, men også fordi, det er økonomisk mere profitabelt at minimere risikoen for sygdom blandt befolkningen, da omkostninger til sundhedsvæsenet heraf reduceres. Hvis man ønsker at forlænge levetiden er det altså vigtigt både at dyrke motion dagligt, indtage en sund og varieret kost og slutteligt at holde de usunde vaner på et minimum.